5 voedingstips voor een gezonde zuur-base balans die je helpen afvallen


Vaak kom ik in mijn praktijk cliënten tegen waarbij het afvallen niet wil lukken. Ze hebben vaak al verschillende diëten geprobeerd of zijn flink aan het sporten geslagen. Hoe kan het dat deze mensen niet afvallen? Een belangrijke rol hierin speelt de verzuring van je lichaam. In je lichaam heerst een bepaald evenwicht tussen zure- en basische (alkalische) stoffen. Dit noemen we de zuur-base balans. Je lichaam streeft continu naar het in stand houden van de juiste zuurgraad. Het probleem met onze Westerse levensstijl is dat we veel te veel zuurvormende producten binnen krijgen. Maar ook op andere manieren wordt er zuurvorming veroorzaakt in ons lichaam (zoals o.a. stress, roken, medicijngebruik, overmatige spierbelasting, luchtvervuiling). Wanneer er sprake is van verzuring betekent dit dat er teveel afvalstoffen in je lichaam rondzwerven. Maar wat heeft dit nu te maken met overgewicht? Vet is een goed medium voor je lichaam om afvalstoffen in op te slaan. Wanneer je overgewicht hebt wil je daar juist vanaf. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je gezond eet en gezond leeft. Alleen dan zul je afvallen en gezonder worden. Alleen dan kan je lichaam de afvalstoffen loslaten en daarna ook het vet. Ik begeleid mijn cliënten tijdens het ontzuren d.m.v. aangepaste voeding en het gebruik van Alka supplementen. Hier alvast 5 (basis) voedingstips die je helpen ontzuren:

1. Minimaliseer suikers

Suikers, en met name geraffineerde witte suikers, zijn sterk verzurend. Wanneer je hiervan teveel binnen krijgt, verhoog je de kans op chronische verzuring. Je kunt witte suiker eventueel vervangen door ongeraffineerde rietsuikers of door de plantaardige zoetstof Stevia.

2. Eet veel groenten

Groenten zijn erg gezond voor het lichaam. Ze bevatten veel natuurlijke vitamines en basische mineralen. Je kunt het beste de groenten beetgaar stomen en niet in de magnetron bereiden.

3. Matig met fruit

Fruit bevat veel gezonde voedingsmiddelen zoals vitamines, mineralen en vezels, maar ze bevatten ook veel fruitsuikers die verzurend werken. Twee stuks fruit per dag is nog steeds een goede richtlijn!

4. Minimaliseer koolzuurhoudende frisdranken en gezoete vruchtensappen uit pak

Koolzuurhoudende frisdranken bevatten enorme hoeveelheden suiker. Een fles cola of sinas bevat gemiddeld 33% suiker! Maar ook de frisdranken met kunstmatige zoetmakers zijn erg verzurend voor het lichaam. Daarbij wordt het lichaam door de toevoeging van koolzuur voor de “frisse bubbeltjes”, bij iedere slok opgezadeld met koolzuur dat het juist moet uitscheiden. Vruchtensappen uit pak zijn vanwege de wijze waarop ze zijn geproduceerd verzurend voor het lichaam. Je kunt beter met mate vers geperste vruchtensappen drinken met al haar natuurlijke vitamines, mineralen en fruitsuikers.

5. Matig met vlees en vis

Vlees, en met name rood vlees, bevat veel purine. Dit is een stof waaruit urinezuren vrijkomen. Vis bevat ook relatief veel purine zodat deze een verzurende werking heeft. Vis bevat ook veel goede essentiële vetzuren. Als je dagelijks actief ontzuurt, dan is één of twee maal per week een visje een aanrader!

Wil jij afvallen maar vermoed je dat er bij jou sprake is van langdurige verzuring? Laat dan door mij je pH-waarde testen en een voedingsplan op maat maken waarmee ik je begeleid naar je streefgewicht!

#ontzuren #afvallen #verzuring #voeding

CONTACT

MAARTJE VAN ROOIJ

VOEDINGS- & GEZONDHEIDSCOACHING

 

Gezondheidscentrum Budel

Burg. van Udenstraat 3-5

6021 AK Budel

 

info@maartjevanrooij.nl

M. 06 251 948 55

Kvk: 62315463
Rabobank: NL89RABO0301438951

©Maartje van Rooij - All Rights Reserved

Design: Selma Hakkenberg

Privacyverklaring

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon