Osawacake: lekker en voedzaam


Wel eens gehoord van osawacake? Oftewel notenbrood met bruine basmatirijst en gedroogd fruit. Een heerlijk tussendoortje dat ook nog eens erg voedzaam is. Bruine basmatirijst is gezonder dan witte rijst omdat het langzamere koolhydraten zijn, oftewel een lagere zogeheten glykemische index heeft. Dit zorgt ervoor dat de koolhydraten uit de rijst langzamer als suiker in het bloed worden opgenomen. Hierdoor stijgt de bloedsuiker langzamer en wordt ook minder hoog waardoor je niet een uur later alweer trek krijgt! Daarnaast bevat deze cake gezonde onverzadigde vetten door de noten en is het door de sesamzaadjes rijk aan plantaardige eiwitten. En last bust not least; het is ook nog eens makkelijk te maken.

Recept

150 gram bruine basmatirijst 150 gr speltmeel 100 gram havervlokken 125 gram rozijnen 100 gram noten, in stukjes gehakt 2 geraspte appels 50 gram gedroogde abrikozen, in stukjes gehakt 2 el kaneel 1 tl vanille-extract een klein kopje geroosterd sesamzaad 2 el kokosolie een snuf zout

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Laat ondertussen de rozijnen en abrikozen in lauw water zo’n 20 minuten weken.

Bekleed een cakeblik met een stuk bakpapier.

Meng alle ingrediënten tot een plakkerige massa. Doe dit mengsel in een cakevorm en druk licht aan. Strooi hier de sesamzaadjes over.

Bak de osawacake ongeveer 45 minuten op 175 graden in de oven. De eerste 30 minuten afgedekt met aluminiumfolie en vervolgens nog een kwartiertje zonder.


CONTACT

MAARTJE VAN ROOIJ

VOEDINGS- & GEZONDHEIDSCOACHING

 

Gezondheidscentrum Budel

Burg. van Udenstraat 3-5

6021 AK Budel

 

info@maartjevanrooij.nl

M. 06 251 948 55

Kvk: 62315463
Rabobank: NL89RABO0301438951

©Maartje van Rooij - All Rights Reserved

Design: Selma Hakkenberg

Privacyverklaring

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon